Frifot er frihet - reis vekk fra det vanlige

Gran Canaria Sør Fotturguide

Oppdateringer til informasjonen i boken

Det norske konsulat (sist oppdatert 19/7-18): Oppdatert kontaktinformasjon for det norske konsulatet er som følger: Konsul Odd Are Tveit - Visekonsul Lis-Ann Sylling, Adresse: C/ Luis Morote, 6-4°, oficina E, 35007 Las Palmas, Telefon: +34 928 495 035, Faks: +34 928 495 036, E-post: laspalmas@norskkonsulat.com. Åpent mandag–fredag 09–13. Stengt lørdag og søndag.

Stengte veier - oversikt (sist oppdatert 29/9-18): se øyregjeringens offisielle nettsted for oppdatert informasjon om stengte veier.

Stengt veistrekning i sør (sist oppdatert 11/4-20): GC-500 er stengt mellom Puerto de Mogán og Taurito på grunn av steinras. Fra Playa del Cura returnerer bussene opp til motorveien GC-1 som følges til og fra Puerto de Mogán. Det er satt opp shuttlebuss (rute 033) mellom Playa del Cura og Taurito. Reisende mellom Taurito og Puerto de Mogán må først ta rute 033 til Playa del Cura, og bytte buss der. Enkelte avganger på andre ruter betjener Taurito tidlig morgen og kveld. Årsaken til at bussene til og fra Puerto de Mogán ikke kjører direkte fra Playa del Cura til Taurito og så opp på motorveien er at det ved Taurito bare er mulig å kjøre av og på motorveien i østlig retning, mot Puerto Rico og Las Palmas. Se denne link for detaljert ruteinformasjon (på spansk). Informasjonen er senest oppdatert 28. februar. Det er planer om å bygge tunnel forbi rasstedet, men det er svært usikkert når denne vil kunne stå ferdig.

Buss rute 91 (sist oppdatert 29/4-18): fra 27/11-17 er alle avganger forlenget fra San Telmo busstasjonen til Santa Catalina busstasjonen nord i Las Palmas. Det er også ekstra avganger i begge retninger pr. april 2018.

Tur 1 (sist oppdatert 5/2-17): ruten er nå merket S-73 på første del opp til Degollada de Veneguera (angitt som Degollada de Tasarte i boken), og følger en litt annen rute enn beskrevet i boken fra Tasarte. I venstresvingen etter helsesenteret i Tasarte fortsett rett fram på en sti (skilt for rute S-73 viser vei). Denne møter ruten som beskrevet i boken etter noen hundre meter. Der ruten som beskrevet i boken svinger ned mot høyre noen hundre meter senere fortsett rett opp langs stien. Denne svinger mot høyre nedenfor hovedveien og fører opp til veiskjæringen i skaret 400m senere. Følg her rute videre som beskrevet i boken. Det er forøvrig mulig å starte turen i skaret der veien til Tasártico tar av fra veien til La Aldea (bussholdeplass - rute 38), og følge rute S-73 herfra ned til Tasarte. Regn med ca. 45min ekstra for dette. Nær endepunktet for turen viser et skilt for lokal rute 1 vei tilbake ned i Barranco de Mogán. I følge Canariajournalen.no er hele ruten nå merket S-73, samt at turruten starter i La Aldea.

Tur 2 (sist oppdatert 5/2-17):SISTE HALVDEL AV TUR IKKE GANGBAR veien over platået mellom Playa de Veneguera og Puerto de Mogán er stengt for all ferdsel. Det er satt opp en ny sperring i form av en låst port nær slutten på turen ved Lomo Quiebre. Denne turen kan derfor bare tas tur/retur Veneguera - Playa de Veneguera. Dette melder både en av våre lesere samt Canariajournalen.no. Se denne link for mer informasjon.

Tur 6 (sist oppdatert 5/2-17): TUR IKKE GANGBAR veien over platået mellom Playa de Veneguera og Puerto de Mogán er stengt for all ferdsel. Det er satt opp en ny sperring i form av en låst port nær starten på turen ved Lomo Quiebre. Dette melder både en av våre lesere samt Canariajournalen.no. Se denne link for mer informasjon.

Tur 7 (sist oppdatert 5/2-17): TUR IKKE GANGBAR veien over platået mellom Playa de Veneguera og Puerto de Mogán er stengt for all ferdsel. Det er satt opp en ny sperring i form av en låst port nær starten på turen ved Lomo Quiebre. Dette melder både en av våre lesere samt Canariajournalen.no. Se denne link for mer informasjon.

Tur 8 (sist oppdatert 2/12-17): se informasjon øverst angående stengt vei som berører adkomst med buss til Taurito.

Tur 9 (sist oppdatert 30/7-16): ved Playa de Tauro er det anlagt en ny kunstig sandstrand. De tradisjonelle restaurantene eksisterer fortsatt. Det må påregnes byggaktivitet i lang tid både med tanke på anlegg knyttet til stranden samt hotellanlegg. Dette er ikke til hinder for å gjennomføre turen og berører uansett bare en strekning på noen hundre meter.

Tur 11 (sist oppdatert 30/7-16): ved Playa de Tauro er det anlagt en ny kunstig sandstrand. De tradisjonelle restaurantene eksisterer fortsatt. Det må påregnes byggaktivitet i lang tid både med tanke på anlegg knyttet til stranden samt hotellanlegg. Dette er ikke til hinder for å gjennomføre turen og berører uansett bare en strekning på noen hundre meter.

Tur 27 (sist oppdatert 15/1-19): i følge rapporter mottatt skal skyttergravene som følges på vei opp være delvis sammenrast og lite gangbare. Det anbefales derfor å følge samme vei opp til toppen som beskrevet for returen.